Op de Eloyschool wordt ieder jaar een leerlingenraad gekozen. De leerlingen van de Eloy zijn in staat om kritisch mee te denken over de verbetering van de school en/of complimenten en tips te geven. Wij vinden het belangrijk dat er ook geluisterd wordt naar deze groep bij de Eloy betrokkenen.
De leerlingenraad bestaat uit twee leerlingen van iedere groep en twee leerkrachten die de bijeenkomsten leiden. De klassenvertegenwoordigers worden binnen de klas gekozen door de groep zelf. Wanneer alle vertegenwoordigers bekend zijn, wordt er een groepsfoto gemaakt.
We hebben ervoor gekozen om twee leerlingen van iedere groep te laten deelnemen, omdat er taken en opdrachten worden meegegeven na iedere bijeenkomst. Leerlingen kunnen deze dan samen uitwerken met hun medeklassenvertegenwoordiger.
Dit schooljaar zijn we gestart met een leerlingenraad bestaande uit groep 5 tot en met 8 en een leerlingenraad bestaande uit groep 1 tot en met 4. Ook in de onderbouw kunnen leerlingen meedenken over de school. We hebben ervoor gekozen om met deze leerlingen een aparte bijeenkomst te houden, omdat spanningsboog en input anders zijn dan die van groep 5 tot en met 8.
Een bijeenkomst van de bovenbouwgroep duurt ongeveer 30 minuten, van de onderbouwgroep ongeveer 15 minuten.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 1 t/m 4 twee keer bij elkaar komen. Er wordt vooral gesproken over de ideeën die vanuit de groepen zijn gekomen middels de leerlingenraadposter.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 5 t/m 8 vier keer bij elkaar komen. De input vanuit de leerlingenraadposter wordt besproken en tevens worden er taken verdeeld aan de hand van een schema dat de leerkrachten opstellen.
De ouders van de betrokken klassenvertegenwoordigers worden via de mail op de hoogte gehouden van de data en tijdstippen van de bijeenkomsten.
De medezeggenschapsraad (MR)
De medezeggenschapsraad (MR) van de Eloy behartigt de belangen van kinderen, ouders en personeel en vergadert elke zes weken over uiteenlopende onderwerpen die de school aangaan. Als de actualiteit daar om vraagt (zoals bijvoorbeeld in de periode dat het plan ontstond om onze school om te vormen tot een Daltonschool), worden er extra vergaderingen ingelast. Bij elke vergadering praat de directeur de MR bij over actuele zaken en het schoolbeleid. De vergadering wordt daarna vervolgd met een onderling overleg. De vergaderingen verlopen in een open en eerlijke sfeer en gaan bijvoorbeeld over huisvesting, overblijven, groepsverdeling en schoolbegroting.
Bevoegdheden van de MR
De MR heeft een instemmings- en een adviesbevoegdheid. De instemmingsbevoegdheid houdt in dat de directie bepaalde besluiten niet eerder mag nemen dan dat de MR hiermee heeft ingestemd. De transformatie naar het Daltononderwijs is daar een voorbeeld van. Voor andere onderwerpen geldt een minder vergaande, adviserende rol. De directie kan de MR over bepaalde onderwerpen om advies vragen of de MR adviseert ongevraagd, dus op eigen initiatief. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een advies over het onderhoud aan het schoolgebouw. De bevoegdheden van de MR zijn vastgelegd in een reglement dat op school aanwezig is en dat u, wanneer u dat wilt, kunt inzien.
Samenstelling
De MR van de Eloy bestaat uit drie teamleden en drie ouders.
Oudergeleding:
Karel Westra (voorzitter)
Maaike Neuteboom Spijker
Josca de Winter
GMR
De MR heeft ook goed contact met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de Stichting Veluwse Onderwijsgroep vertegenwoordigd. De GMR heeft overleg met het college van bestuur over zaken die alle scholen in de stichting betreffen.