In de groepen 1 en 2 besteden we veel aandacht aan de individuele ontwikkeling van ieder kind, het creëren van een veilige sfeer en de omgang met elkaar. De ontwikkeling van sociale vaardigheden is voor ons heel belangrijk. We leren de kinderen samen te spelen, samen te werken en samen te leven.
We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van het kind en wij proberen aan te sluiten op de actualiteit bij de keuze van thema’s. Door veel met kinderen te praten en door ze spelenderwijs allerlei ervaringen op te laten doen, ontwikkelen zij vaardigheden die zij nodig hebben om een goede start te maken in groep 3. We richten de leeromgeving zo in, dat deze uitdagend en afwisselend is voor de kinderen.
Samenwerking groep 1,2 en 3
Wij werken op verschillende gebieden met een doorgaande lijn tussen de groepen 1, 2 en 3:
Talentmoment: drie periodes in het jaar werken de groepen 1,2 en 3 groepsdoorbroken aan hun talent en aan het ontdekken, ontwikkelen en inzetten hiervan.
Groep 2/3 middag: vier keer in het jaar werken de groepen 2 en 3 groepsdoorbroken. De leerlingen van groep 1 werken onderling en krijgen op deze manier meer kans om zich emotioneel te ontwikkelen. Groep 2 komt dan meer aan leertaken toe die nog meer uitdaging bieden en groep 3 kan zich op een meer spelende manier ontwikkelen. Hierdoor wordt de overgang van groep 2 naar groep 3 minder groot en sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Deze middagen zijn gericht op spel, motoriek, rekenen en taal/lezen.
In het tweede half jaar worden de groepen 1-2 een middag per week gesplitst. De groep 2 leerlingen krijgen dan een meer gericht aanbod op de taal- en rekenvoorwaarden als voorbereiding op groep 3.
Plusaanbod groep 2: sinds een aantal jaren zijn er structurele overlegmomenten tussen de leerkrachten van groep 2 en groep 3. Hierdoor is de doorgaande lijn beter gewaarborgd en kunnen de leerkrachten van groep 2 beter aansluiten bij de ontwikkeling van de plusleerlingen van groep 2. Hierdoor kan de leerkracht van groep 3 de leerstof beter laten aansluiten bij de ontwikkeling van deze kinderen.