Daltonschool Eloy is een katholieke basisschool in Ugchelen, gelegen naast Apeldoorn. De Eloyschool is een onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep.
We richten ons onderwijs zo in dat we de kinderen houvast, veiligheid, warmte en geborgenheid bieden. Als Daltonschool werken wij volgens de Daltonkernwaarden en leren we de kinderen zelfstandig te werken, verantwoordelijkheid te dragen en samen te werken. Op een positieve wijze bieden wij leerlingen de ruimte om zich optimaal te ontwikkelen op cognitief, creatief en sociaal-emotioneel gebied.
Onze leerlingen zijn de talenten van de toekomst. De leerlingen van de Eloy leren hun eigen talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten in een veilige en uitdagende leeromgeving.
Wij zien de mens als een uniek en sociaal wezen. Vanuit dat uitgangspunt willen we dat kinderen uitgroeien tot zelfstandige, vrije en gelukkige mensen die durven op te komen voor zichzelf, maar die zich ook kunnen bewegen in een sociale context: ‘Ik mag er zijn, iedereen hoort erbij’. Kennisoverdracht, het opdoen en uitwisselen van ervaringen en het ontdekken van eigen mogelijkheden en talenten zijn nodig om dat te bereiken.
De Eloy zorgt voor een positieve en veilige leeromgeving, waar kinderen met plezier leren en waar tegemoet wordt gekomen aan de individuele verschillen tussen kinderen. Wij willen met ons onderwijs kinderen uitdagen en actief betrekken en de zelfstandigheid, het zelfreflecterend vermogen en het samenwerkend leren van kinderen bevorderen.
De scholen van de Veluwse Onderwijsgroep zijn allen open katholieke scholen die uitgaan van en geïnspireerd worden door de christelijk-katholieke traditie van onze samenleving. Wij staan nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat wij zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over waarden en normen. Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden naar onze overtuiging gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school.
De Eloyschool maakt deel uit van de Veluwse Onderwijsgroep. Dit samenwerkingsverband wordt gevormd door drie stichtingen: christelijk voortgezet onderwijs (CVO) met drie scholen, de brede katholieke scholengemeenschap Veluws College met vier vestigingen en katholiek primair onderwijs met 16 scholen.
De scholen delen een gemeenschappelijk servicebureau en hebben hetzelfde college van bestuur. De verschillende stichtingen blijven gehandhaafd en alle scholen en vestigingen, die ondergebracht zijn in de drie bestaande stichtingen, zijn zelfstandig/autonoom en werken samen daar waar dat voor alle betrokkenen voordeel oplevert.
De Veluwse Onderwijsgroep is voornemens met ingang van 1 januari 2020 een samenwerkingsbestuur te vormen, waarin de vijf stichtingen waaruit de Veluwse Onderwijsgroep nu bestaat, opgaan. Binnen het samenwerkingsbestuur kunnen scholen hun openbare karakter of levensbeschouwelijke identiteit behouden.
Stichtingsdirecteur primair onderwijs
Mevr. J. Versluijs-Barendrecht
E-mail: j.versluijs@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter CvB
Dhr. drs. W.D. Hoetmer
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Op de Eloy hebben we acht jaargroepen, verdeeld over onderbouw (groep 1/2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Het is mogelijk dat er meerdere groepen van een jaargroep zijn. Kleuters beginnen bij ons in de gecombineerde groep 1/2. Jongere en oudere kinderen zitten bij elkaar in de klas; zo kunnen ze veel van elkaar leren.
Vanaf groep 3 werken we met het leerstofjaarklassensysteem, wat inhoudt dat kinderen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk bij elkaar in de groep zitten en de basisstof op drie niveaus aangeboden krijgen. Het Daltonconcept biedt veel ruimte om te differentiëren, zowel in jaargroepen als in combinatiegroepen. Binnen ons onderwijs komen we tegemoet aan de verschillen tussen kinderen en daar spelen we op in.
Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. Alleen in een veilige omgeving kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. Door kinderen positief te benaderen en te zoeken naar de positieve aspecten in wat een kind doet of zegt, geven we hieraan vorm. We accepteren dat een kind soms uit onmacht iets niet kan, maar geven ook aan wat we van elkaar verwachten. Om een veilige omgeving te realiseren moet iedereen, kinderen, leerkrachten en ouders, zich aan de volgende afspraken houden:
In de groepen 1 en 2 besteden we veel aandacht aan de individuele ontwikkeling van ieder kind, het creëren van een veilige sfeer en de omgang met elkaar. De ontwikkeling van sociale vaardigheden is voor ons heel belangrijk. We leren de kinderen samen te spelen, samen te werken en samen te leven.
We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van het kind en wij proberen aan te sluiten op de actualiteit bij de keuze van thema’s. Door veel met kinderen te praten en door ze spelenderwijs allerlei ervaringen op te laten doen, ontwikkelen zij vaardigheden die zij nodig hebben om een goede start te maken in groep 3. We richten de leeromgeving zo in, dat deze uitdagend en afwisselend is voor de kinderen.
Wij werken met een doorgaande lijn tussen de groepen 1, 2 en 3 op verschillende gebieden:
In de onderbouw hebben de kinderen een stevige basis gelegd voor de midden- en bovenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. De kinderen leren steeds zelfstandiger te werken. Daarnaast is er veel aandacht voor het leren mét elkaar en ván elkaar. We bieden de kinderen de ruimte om zelf keuzes te leren maken en verantwoordelijkheid te leren dragen voor hun taken. We reflecteren met elkaar en werken zo effectief mogelijk. Eén van de middelen die we daarvoor inzetten, is het werken met weektaken.
De Eloy is een Daltonschool. Binnen een positief, pedagogisch klimaat werken wij samen om het optimale uit uw kind te halen op cognitief, creatief en sociaal-emotioneel gebied. Het Daltononderwijs gaat uit van vijf kernwaarden:
Onze visie op deze kernwaarden zijn wij aan het herschrijven, maar is voor geïnteresseerden inzichtelijk in ons daltonboek.
Klik hier om het daltonboek te bekijken.
We besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden lezen, taal, schrijven en rekenen.
Bij het taalonderwijs breiden kinderen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos te schrijven. In de hogere groepen gaan kinderen ook zinnen ontleden en woorden benoemen. Daarnaast leren ze hoe je, zowel mondeling als schriftelijk, je eigen mening onder woorden kunt brengen. Ook is er veel aandacht voor het schrijven van teksten in verschillende schrijfstijlen.
Het leesonderwijs kan verdeeld worden in de volgende fases:
Dagelijks wordt er gelezen door alle groepen in de school. Tijdens deze leesmomenten kunnen de volgende onderdelen aan bod komen: kranten lezen, boeken lezen, prentenboeken voorlezen, stripboeken lezen, mandjeslezen, tutorlezen, maatjeslezen en het voorbereiden van boekbesprekingen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen plezier hebben in lezen, waardoor uiteindelijk het leesniveau omhoog gaat. Kinderen die extra hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van leesvaardigheden, ondersteunen wij met behulp van de leesmethodes Connect-Lezen en Ralfi-Lezen.
In groep 1 en 2 starten we met interactief voorlezen van prentenboeken en taal- en leesspelletjes.
In groep 3 staat tot en met de kerstvakantie de aanvankelijk lezen-methode ‘Veilig Leren Lezen’ centraal, worden er taal- en leesspelletjes gedaan en wordt er voorgelezen door de leerkracht.
In groep 4 tot en met 8 worden verschillende leesactiviteiten afgewisseld binnen een leescircuit. Voorbeelden van leesvormen zijn stillezen, duolezen, theaterlezen, connectlezen, mandjeslezen en lezen met een luisterboek. We stemmen de leesvormen af op de behoefte van het individuele kind, waarbij we het leesplezier willen bevorderen. In de groepen 4 en 5 wordt er naast het horizontaal lezen in de groep extra tijd besteed aan het technisch lezen. In de groepen 4 t/m 8 wordt Estafette voor technisch lezen ingezet.
Naast het technisch lezen is ook het begrijpend lezen een belangrijk onderdeel van ons leesonderwijs. Hoe lees je een tekst en wat kun je aan informatie uit een tekst halen? Hiervoor gebruiken wij de methodiek Close Reading. Close Reading zetten wij in bij de teksten uit Nieuwsbegrip om zo een gevarieerd aanbod te creëren in tekstsoorten en onderwerpen te gebruiken die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen.
Naast dat we kinderen leren duidelijk te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. In groep 1 en 2 maken kinderen al kennis met letters en cijfers. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een goede vulpen van de school. Met de vulpen oefenen we schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als kinderen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Kinderen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten.
Vanaf het schooljaar 2017-2018 werken wij voor het vakgebied rekenen groepsdoorbroken, waarbij de leerlingen instructie krijgen op de doelen die zij nog niet beheersen. De parallelleerkrachten stemmen per rekenblok af wie welke instructie geeft.
Binnen het rekenonderwijs krijgen kinderen inzicht in getalsystemen en leren ze werken met verschillende oplossingsstrategieën. Wij werken op de Eloy met de methode ‘De wereld in getallen’.
Vanaf het schooljaar 2017-2018 werken wij voor het vakgebied rekenen groepsdoorbroken, waarbij de leerlingen instructie krijgen op de doelen die zij nog niet beheersen.
Naast onze Nederlandse taal krijgen alle leerlingen op onze school ook Engels. In alle groepen krijgen onze kinderen een wisselend aantal uren per week Engels. In de kleutergroepen spelen ouders wekelijks (bord)spellen met de kleuters, waarbij de omgangstaal Engels is.
Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden, krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen kunnen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel. Jonge kinderen leren de vreemde taal niet door rijtjes woorden te leren uit een boekje, maar door de taal op een leuke manier te gebruiken. We doen dit in de les met behulp van spelletjes en liedjes over alledaagse onderwerpen.
In groep 7 en 8 staat Engels al jaren op het lesrooster. Op onze school is een Engelse hoek ingericht, waar allerlei Engelse materialen te vinden zijn zoals Engelse spellen, werkboekjes en leesboeken.
Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de omringende wereld steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs gaan daar dieper op in. Op de Eloy hebben we deze vakken gecombineerd in het Wereldmoment.
De kinderen maken kennis met andere landen en culturen. Daarnaast ontdekken ze dat de ruimtelijke inrichting van een gebied bepaald wordt door de natuur en door het ingrijpen van de mens. We proberen de kinderen inzicht te geven in ruimtelijke inrichting. Daarnaast leren we kinderen te werken met hulpmiddelen zoals de atlas en kaarten. De kinderen verdiepen zich in het verleden om meer van het heden te begrijpen. Op die manier krijgen kinderen kennis en inzicht in historische verschijnselen. We leren kinderen gegevens over het verleden te zoeken en te ordenen met gebruik van historische bronnen. En tot slot zorgen we voor het bijbrengen van kennis van en respect voor de leefwereld om ons heen. We werken vooral veel met concrete materialen, zodat kinderen inzicht krijgen in de natuur en leren verbanden te leggen. We gaan ook dieper in op het gebruik van diverse energiebronnen en het effect hiervan op het milieu.
Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De kinderen leren hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. In groep 7 wordt een verkeersexamen afgenomen bestaande uit een theorie- en een praktijktest.
Groep 4 t/m 8 werken middels de VVN-methode, deze is altijd up-to-date. Groep 7 en 8 bezoeken uitjes ook per fiets.
Onze leerlingen zijn de talenten van de toekomst. De leerlingen van de Eloy leren hun eigen talenten ontdekken, ontwikkelen en inzetten in een veilige en uitdagende leeromgeving.
Gedurende het jaar komen er drie thema’s aan bod waarbij op het gebied van expressieve vakken verschillende activiteiten aangeboden worden. Te denken valt aan muziek, dans, theater, schilderen en knutselen. Zowel leerkrachten als leerlingen komen in contact met verschillende activiteiten en kiezen uiteindelijk waar zij zelf de afsluiting van het specifieke thema in willen doen. Zo komen leerlingen in contact met verschillende activiteiten en hun affiniteit daarmee. Het biedt ook de mogelijkheid om zelf te kiezen. Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit is niet gebonden aan een vak, maar loopt door alle activiteiten heen. In de beeldende vakken zoals tekenen, textiele werkvormen en handvaardigheid is er extra aandacht voor expressie en creativiteit. Wij vinden het vooral belangrijk kinderen het vertrouwen te geven om zich uit te drukken. Elk jaar doen we ook mee aan het Kunst en Cultuurmenu georganiseerd door Markant. Verspreid over het schooljaar organiseren zij verschillende activiteiten op het gebied van literatuur, drama, muziek, beeldende vorming, dans, cultureel erfgoed en audiovisualiteit. Om het jaar neemt de Eloy deel aan de kunstroute van Ugchelen. Tijdens deze dag worden de kunstwerken van de kinderen getoond aan de inwoners van Ugchelen en andere belangstellenden.
Tijdens onze lessen bewegingsonderwijs ontwikkelen de kinderen zich binnen verschillende bewegingsthema’s zoals klimmen, zwaaien, balanceren, springen of spelvormen op verschillende niveaus. De daltonprincipes die we binnen de school hanteren, laten we ook in de bewegingslessen terugkomen, door onder andere samenwerken tijdens de activiteiten, zelfstandigheid in opdrachten en verantwoordelijkheid voor gymzaal en materialen. De kinderen krijgen twee keer in de week bewegingsonderwijs van een bevoegde leerkracht. De kinderen van groep 1 en 2 bewegen in de speelzaal op school. Vanaf groep 3 gaan de kinderen naar de gymzaal die naast onze school staat. Het is belangrijk dat uw kind daarvoor sportkleding en zaalgymschoenen heeft. Bij mooi weer sporten we buiten op het veld bij Randerode. Op de Eloy beschikken we over een sportcoördinator. Deze leerkracht coördineert alle sporttoernooien waar we als school aan meedoen, zoals het voetbaltoernooi. Tevens bieden wij de mogelijkheid om uw kind via onze school mee te laten doen aan de Sport van de maand.
De Pittige Plus Torens is een kleurrijk meubel dat boordevol pittige, creatieve projecten en materialen zit, die een uitdaging bieden aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Wij willen de Pittige Plus Torens niet alleen inzetten voor leerlingen bij ons op school die meerbegaafd zijn, maar ook voor leerlingen die een hulpvraag hebben op een van de volgende vlakken: projectmatig samenwerken, leren leren, reflecteren, plannen en fouten leren maken. Door te werken met de Pittige Plus Torens leren deze leerlingen vaardigheden en processen als zelfstandig werken, samenwerken, complexe opgaven analyseren, creatief denken en structureren, oplossingsstrategieën ontwerpen, het structureren van eigen werkzaamheden, doorzetten, terugkoppelen, plannen, uitvoeren naar eigen plan, plannen bijstellen, communiceren en presenteren.
Wij richten ons specifiek op het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden die te maken hebben met sociale ontwikkeling. We bespreken onder andere welke normen en waarden wenselijk zijn in de omgang met anderen. Op de Eloy krijgen alle leerlingen Kanjertraining. Door de Kanjertraining leren zij aan de hand van rollenspelen, verhalen en gesprekken op te komen voor zichzelf met respect voor de ander, en vriendschappen te sluiten en te onderhouden.
Ook maken wij gebruik van de sociale rollen en coöperatieve werkvormen die uit het coöperatief leren voortkomen. De rollen hebben ieder een eigen invulling en zorgen ervoor dat kinderen zich bewust worden van hun eigen handelen.
Tijdens de lessen levensbeschouwing praten we over het katholieke geloof en lezen we verhalen uit de Bijbel en vertalen die naar de huidige tijd. Daarnaast vieren we de christelijke feestdagen. Vanaf groep 1/2 werken wij met de methode ‘Hemel en aarde’. In deze methode wordt aandacht geschonken aan het christendom én aan andere geestelijke stromingen zoals islam, hindoeïsme en boeddhisme. We leren de kinderen vragen te stellen en na te denken over en respect te hebben voor verschillende geloven en rituelen. Elke week starten we met een moment van bezinning. Dit kan zijn in de vorm van een gebed, een lied, een mooie gedachte of een verhaal. Ook wordt er (ten minste) één keer per jaar in elke groep een verhaal verteld middels Godly play, een vertelwijze waarbij een geschoold medewerker een verhaal vertelt met bijbehorende verwonderingsvragen. Daarna volgt een verwerking die veelal creatief is. De groepen 7 en 8 doen dit d.m.v. een bezoek aan de Onze Lieve Vrouwekerk.
Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
We werken volgens een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarmee we kinderen leren om te gaan met actief burgerschap, conflicten en het nemen van verantwoordelijkheid. Tijdens het vak levensbeschouwing stimuleren we kinderen een eigen levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen. We leren de kinderen vragen te stellen en na te denken over de verschillende geloven en rituelen. We leren de kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met (seksuele) diversiteit binnen de samenleving.
Onze leerlingen krijgen ook expressievakken. Wij vinden het belangrijk om kinderen het vertrouwen te geven om zich uit te drukken. Dit leren zij in beeldende vakken zoals tekenen, literatuur, drama en dans. Tijdens uitstapjes, projecten en excursies ten slotte, leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s.
Naast de reguliere lessen worden er in de school ook tal van andere activiteiten georganiseerd. Samen leren, maar ook samen vieren en spelen vinden we als school erg belangrijk.
Gedurende het schooljaar zijn er diverse gezamenlijke vieringen. De openingsviering aan het begin van het schooljaar en ook de kerstviering en carnaval vinden plaats op school. Met Palmpasen gaan de groepen 1 tot en met 4 met hun zelf versierde palmpaasstokken naar de bewoners van Randerode en Rumah Saya om elkaar te ontmoeten. Ook is er nog een paasviering.
Jaarlijks wordt er een Eloydag georganiseerd waarbij er allerlei activiteiten zijn voor jong en oud. Het doel van dit feest is het samen beleven, samen spelen en samen vieren. Ouders, leerlingen en het team van de Eloyschool zorgen al jaren met elkaar voor een mooie Eloydag!
We gaan elk jaar op schoolreis. Het ene jaar blijven we wat dichter bij huis met een kleinere activiteit dan het andere jaar, dan zoeken we een leuk attractiepark uit.
Jaarlijks doen we mee aan de Koningsspelen: leuke activiteiten voor de kinderen waarbij het samenspelen voorop staat.
Aan het eind van groep 8 gaan de kinderen op schoolkamp naar Ameland. Dit is hét moment om de basisschoolperiode gezamenlijk af te sluiten.
Onze school neemt veel deel aan excursies die georganiseerd worden door bijvoorbeeld Markant. De kinderen leren dan op een andere plaats dan in de klas. Sommige dingen kun je namelijk niet ontdekken en ervaren in een klaslokaal.
De gemeente Apeldoorn organiseert verspreid over het schooljaar allerlei sporttoernooien. De Eloy is altijd enthousiast vertegenwoordigd bij toernooien. Zo doen we bijvoorbeeld mee aan het voetbal- en volleybaltoernooi. Daarnaast nemen we ook deel aan het voetbaltoernooi in Ugchelen. De sportactiviteiten worden begeleid door de sportcoördinator en ouders van school. De kinderen van groep 4 tot en met 8 kunnen zich ook opgeven voor Sport van de maand. Iedere maand worden er verschillende sporten aangeboden, zodat kinderen zich kunnen oriënteren op nieuwe vormen van beweging en ontspanning. De kinderen geven zich op via school en gaan op eigen gelegenheid naar de activiteit toe.
Aan het einde van het schooljaar treedt groep 8 op met een grootse musical. Na de musical is er voor de kinderen een disco en kunnen de ouders onder het genot van een hapje en een drankje gezellig afscheid nemen van elkaar.
De Eloy biedt voor- en naschoolse opvang en peuteropvang aan in samenwerking met Fris! kinderdagverblijven.
De Eloy biedt voor- en naschoolse opvang en peuteropvang aan in samenwerking met Fris! kinderdagverblijven. De medewerkers van Fris! werken vanuit de Daltonvisie en hanteren daarbij dezelfde principes als de school. Deze principes zijn verweven in alle activiteiten en dat zorgt voor een doorgaande lijn tussen school, peuteropvang en BSO. Voor de huisvesting van de opvang wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van een ruimte binnen de school.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van Fris!: www.friskinderdagverblijven.nl
Het team van de Eloy is een enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en met verschil in ervaring. Door intensief samen te werken, kunnen we elkaar inspireren en aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng. De directeur is verantwoordelijk voor het beleid, het beheer, het personeel en de dagelijkse gang van zaken.
Onze school heeft een samenwerkingsverband met Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) van Saxion in Deventer. Als opleidingsschool van ‘Stedendriehoek 2.0’ bieden we plaats aan studenten om ervaring op te doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Door deze vorm van samenwerking blijven wij als school op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen en onderzoeken die op allerlei niveaus in het land plaatsvinden. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding tot onderwijsassistent.
Wanneer een leerkracht wegens ziekte of verlof niet op school is, wordt door de schoolleiding vervanging geregeld. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. In geval van uiterste nood kan een groep naar huis worden gestuurd.
In een sterk veranderende maatschappij worden steeds wisselende eisen gesteld aan het onderwijzend personeel. Om de veranderingen op maatschappelijk, pedagogisch en onderwijskundig gebied bij te houden, worden de leerkrachten regelmatig geschoold. Deze scholing vindt plaats in teamverband en op individueel niveau.
Klik hier voor een overzicht van onze medewerkers.
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze kinderen nauwgezet. Op een aantal vaste momenten in het jaar worden alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Alle toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en aan de hand hiervan creëren we passend onderwijs voor de leerlingen. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat een kind zich prettig voelt op school. Daarom hebben we ook aandacht voor het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en verslagen van gesprekken met ouders. Vier à vijf keer per jaar vindt er een groeps– en leerlingbespreking met de intern begeleider plaats om te kijken hoe het met de groep en het individuele kind gaat. In teamvergaderingen bespreken wij de trendanalyses van het leerlingvolgsysteem en de nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Het contact met ouders is van groot belang en de driehoek ‘ouder, kind, leerkracht/intern begeleider’ zorgt ervoor dat we samen naar de mogelijkheden van het kind kunnen kijken!
Een nieuwe school is voor een kind altijd spannend. Of het nu gaat om de stap van de peuterschool naar de basisschool of van instroom in een hogere klas, het gaat altijd gepaard met veel veranderingen en indrukken. Wij helpen graag ervoor te zorgen dat uw kind snel zijn plaats heeft gevonden. Wanneer u uw kind aan wilt melden, vragen wij u altijd met uw kind langs te komen. We nemen de tijd om kennis te maken met elkaar en met de school.
Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elk schooljaar een volgend nieuw onderdeel van de leerstof aan bod komt. Doorgaans kunnen de kinderen zich in acht jaar de leerstof van de basisschool eigen maken. Soms lukt dit echter niet. Niet ieder kind ontwikkelt zich immers hetzelfde. Op verschillende manieren kan van de ontwikkeling volgens het leerstofjaarklassensysteem worden afgeweken:
In een enkel geval leiden bovenstaande maatregelen ertoe dat een kind anders dan na acht jaren basisschool in het voortgezet onderwijs kan instromen. In alle gevallen staat het belang van het kind voorop. Een overweging tot kleuterschoolverlenging, zittenblijven, of een klas overslaan wordt uitvoerig met de ouders, de leerkracht en onze intern begeleider besproken. Uiteindelijk beslist altijd de school.
Als alles verloopt zoals we verwachten, zal uw zoon/dochter na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. In de loop van het schooljaar zal de leerkracht van groep 8 een advies geven. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s.
Aan het eind van het schooljaar krijgen de leerlingen van groep 7 een voorlopig VO-advies.
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in april mee aan de Cito-eindtoets. De resultaten daarvan zijn in mei bekend. Als een leerling de Cito-eindtoets beter maakt dan verwacht, kan de basisschool het schooladvies heroverwegen in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Aan het begin van het schooljaar worden de ouders van groep 8 samen met de groepsleerkracht uitgenodigd voor een ‘PO-VO avond’ op een van de Apeldoornse scholen voor voortgezet onderwijs. Op deze avond ontvangt u informatie over de rest van het schooljaar en over de mogelijkheden van het voortgezet onderwijs in Apeldoorn.
Op onze school hebben we leerkrachten die bedrijfshulpverlener (BHV’er) zijn. Deze mensen zijn getraind in het verlenen van EHBO en houden bij welke ongelukjes er gebeuren op school. Ze verzorgen bovendien brand- en calamiteitenoefeningen, zodat kinderen weten wat ze moeten doen wanneer er een serieuze calamiteit ontstaat.
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
We hebben regelmatig contact met een jeugdarts en een logopediste over de gezondheid van de kinderen en een gezonde schoolomgeving. Kinderen uit groep 2 worden uitgenodigd door de jeugdverpleegkundige. Deze bekijkt de algemene gezondheid, de psychosociale ontwikkeling en de groei van het kind. Naar aanleiding van het onderzoek kunnen er adviezen volgen voor de ouder/verzorger. In groep 7 onderzoekt de jeugdverpleegkundige de kinderen op school. Voor ieder onderzoek krijgen de ouders vooraf een uitnodiging en informatie.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl
Voor de leerlingen, leerkrachten en ouders die op school meehelpen zijn een aansprakelijkheidsverzekering en een ongevallenverzekering afgesloten. De aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking bij schade aan derden veroorzaakt door aantoonbare nalatigheid van de school.
Onder de ongevallenverzekering vallen de leerlingen van de school en het personeel. Onder personeel worden ook verstaan: stagiairs, vrijwilligers, invalkrachten en anderen die deelnemen aan schoolse of buitenschoolse activiteiten die verband houden met school. De verzekering is van kracht tijdens schooluren en evenementen in schoolverband.
Leerlingen zijn verzekerd gedurende de tijd dat zij onder toezicht staan van leerkrachten/hulpkrachten en tijdens het rechtstreeks gaan van huis naar school (of naar een door de leerkracht aangegeven andere plaats) en omgekeerd.
De collectieve ongevallenverzekering komt alleen tot uitkering bij blijvende invaliditeit, overlijden of medische kosten die niet door de eigen ziektekostenverzekeraar worden vergoed (secundaire dekking).
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders, leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens vallen hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is:
Christa van de Sprenge
E-mail: casprenge20@hotmail.com
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking vereist tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley.
Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met kind, ouders en leerkracht. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een kind, dat het kind niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen.
In dit gedeelte vindt u informatie over onze externe contacten. Klik in het menu links voor meer informatie.
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!
In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op de school van uw kind.
U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst.
De school kan u vertellen wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.
Het CJG bij jou in de buurt
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid,
opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en
informatie. De professionals die in het CJG werken, bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar
de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het
consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Ook op de basisschool ziet uw
kind regelmatig de jeugdverpleegkundige.
In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de
uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kinddossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei,
ontwikkeling en gezondheid. Ook worden een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen
stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra
afspraak met u/uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Ook rond de tijd dat uw kind 1 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen.
We meten en wegen uw kind en we nemen de tijd om uw vragen te beantwoorden en
uw eventuele zorgen te delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in
de (komende) puberteit.
Kernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB’er van
school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals. Zij kijken op een
aantal verschillende vlakken met u/uw kind mee. U kunt met elkaar bespreken en bekijken wat er
eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
info@cjgapeldoorn.nl
(055)357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)
www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn
Voor vragen over het onderwijs kunt u terecht bij de Onderwijsinspectie via het telefoonnummer 0800 8051. Informatie vindt u ook op www.onderwijsinspectie.nl
SMW staat voor schoolmaatschappelijk werk. Het SMW-team bestaat uit maatschappelijk werkers die scholen en ouders ondersteuning bieden bij de opvoedende en zorgende taak. De hulpverlening is zo kort mogelijk maar zo lang als nodig is. Het kan gaan om een korte, concrete opvoedings- of ontwikkelingsvraag (bijvoorbeeld als uw kind nog niet zindelijk is of steeds ruzie maakt met zijn/haar broertje/zusje. Maar ook als het gaat om complexe problemen, zoals een combinatie van gedragsproblemen bij uw kind(eren), schulden, problemen in de buurt, echtscheiding, etc. kunt u bij hen terecht. Zij kunnen u hierin ondersteunen en adviezen geven of, wanneer nodig, doorverwijzen naar de juiste instantie. U kunt zelf contact opnemen wanneer u een vraag of een probleem heeft. Daarnaast kunt u ook (met uw toestemming) verwezen worden door bijvoorbeeld de intern begeleider, de leerkracht, de huisarts of een andere hulpverlener.
Schoolmaatschappelijk werk (smw) MD Veluwe Brinklaan 268 7311 BC Apeldoorn Telefoon: (055) 526 24 22 smw-apeldoorn@mdveluwe.nl Coördinator smw: Corine Laros, c.laros@mdveluwe.nl
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst wil ervoor zorgen dat ook de kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder ruim hebben, kunnen meegaan met schoolreisjes, schoolkamp en buitenschoolse activiteiten (sport, dans, creatieve vorming enzovoort).
Stichting Leergeld helpt gezinnen uit Apeldoorn en Voorst als het inkomen van de ouder(s) onder de 120% van het bijstandsniveau ligt en als het gaat om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Ook als uw inkomen hoger is en u bijzondere kosten heeft (bijv. schulden) is het zeker de moeite waard contact op te nemen met ons. U kunt een afspraak maken door buiten schoolvakanties te bellen op een van onze werkdagen (maandag, dinsdag en donderdag) naar: 085-0471774. U kunt ook e-mail sturen: leergeldapeldoornvoorst@live.nl
Meer informatie: www.leergeldapeldoornvoorst.nl
Het Advies Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is per 1 januari 2015 opgegaan in een nieuwe organisatie: advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. De school kan in geval van zorgen over een kind of de thuissituatie bij dit meldpunt advies vragen. Bij zeer ernstige zorgen over een leerling kan overgegaan worden tot melding. Meer informatie: www.vooreenveiligthuis.nl
info@cjgapeldoorn.nl
www.cjgapeldoorn.nl
Locatiemanager: Ariska Holland
a.holland@cjgapeldoorn.nl
CJG West
Asselsestraat 280
7312 DD Apeldoorn
Telefoon: (055) 357 88 75
CJG Zuid (gevestigd in dok Zuid)
1e Wormenseweg 460
7333 GZ Apeldoorn
Telefoon: zie www.dokzuid.nl
Het Portaal Deventerstraat 43 7311 LV Apeldoorn
Telefoon: (088) 443 30 00
www.ggdgelre-ijssel.nl
Asselsestraat 280
7312 DD Apeldoorn
Telefoon: (055) 579 04 35
www.opvoedsteunpuntapeldoorn.nl
Coördinator: Saskia Blom, saskiablom@verian.nl
Prins Willem-Alexanderlaan 201
7311 ST Apeldoorn
Telefoon: (055) 578 61 30
Coördinatoren:
Marleen Wolbers, m.wolbers@bjzgelderland.nl Telefoon: (06) 11 90 42 77
Ineke van Schoonhoven, i.vanschoonhoven@bjzgelderland.nl Telefoon: (06) 12 30 77 58
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Wij zien ouders en school als partners in opvoeding. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan voor of na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek. U kunt ons telefonisch bereiken via telefoonnummer (055) 533 50 33.
Via onze website blijft u op de hoogte van de laatste informatie over alles wat er op onze school gebeurt. Daarnaast informeren wij u op de volgende manieren:
Aan het begin van het nieuwe schooljaar krijgt u een jaarkalender. Hierin staat precies welke activiteiten u het komende schooljaar kunt verwachten. Op die manier kunt u al vroeg rekening houden met wat komen gaat.
Eens in de vier weken verschijnt de Eloyinfo. Hierin vindt u informatie over wijzigingen in het lesprogramma, oproepen voor hulp, projecten en activiteiten waar de kinderen mee bezig zijn. De Eloyinfo wordt digitaal verspreid. U kunt zich op de website van onze school aanmelden voor de Eloyinfo.
Ieder jaar worden er meerdere ouderavonden gehouden om ouders op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen op school. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u algemene informatie over de school, gevolgd door een informatief gedeelte in de groepen.
Wij werken met een Parro-app. Middels dit digitale systeem kunnen (korte) berichten van de leerkracht naar de groep gedeeld worden. Ook kunt u, als ouder, makkelijk contact met de leerkracht leggen. Uiteraard blijft het persoonlijk contact het middel om inhoudelijke zaken met elkaar te bespreken.
We bespreken het welbevinden en de vorderingen van uw kind in start- en tienminutengesprekken. Meestal zijn tien minuten genoeg, als er meer tijd nodig is, wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Indien er bijzonderheden zijn, wordt u rond november door de leerkracht uitgenodigd voor het eerste tienminutengesprek. In dit gesprek staat het welbevinden van uw kind centraal. Het tweede tienminutengesprek zal plaatsvinden in februari/maart. Hierbij is het eerste rapport uitgangspunt. Voor de zomervakantie krijgen de kinderen hun tweede rapport.
Op onze website www.eloyschool.nl vindt u allerlei actuele informatie over de school. Ook zijn hier foto’s te vinden van activiteiten zoals excursies en vieringen. De Eloy is daarnaast actief op Twitter: @Eloyschool en op Facebook.
Op de Eloyschool wordt ieder jaar een leerlingenraad gekozen. De leerlingen van de Eloy zijn in staat om kritisch mee te denken over de verbetering van de school en/of complimenten en tips te geven. Wij vinden het belangrijk dat er ook geluisterd wordt naar deze groep bij de Eloy betrokkenen.
De leerlingenraad bestaat uit twee leerlingen van iedere groep en twee leerkrachten die de bijeenkomsten leiden. De klassenvertegenwoordigers worden binnen de klas gekozen door de groep zelf. Wanneer alle vertegenwoordigers bekend zijn, wordt er een groepsfoto gemaakt.
We hebben ervoor gekozen om twee leerlingen van iedere groep te laten deelnemen, omdat er taken en opdrachten worden meegegeven na iedere bijeenkomst. Leerlingen kunnen deze dan samen uitwerken met hun medeklassenvertegenwoordiger.
Dit schooljaar zijn we gestart met een leerlingenraad bestaande uit groep 5 tot en met 8 en een leerlingenraad bestaande uit groep 1 tot en met 4. Ook in de onderbouw kunnen leerlingen mee denken over de school. We hebben ervoor gekozen om met deze leerlingen een aparte bijeenkomst te houden, omdat de spanningsboog en input anders zijn dan die van groep 5 tot en met 8.
Een bijeenkomst van de bovenbouwgroep duurt ongeveer 30 minuten, van de onderbouwgroep ongeveer 15 minuten.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 1 t/m 4 twee keer bij elkaar komen. Er wordt vooral gesproken over de ideeën die vanuit de groepen zijn gekomen middels de leerlingenraadposter.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 5 t/m 8 vier keer bij elkaar komen. De input vanuit de leerlingenraadposter wordt besproken en tevens worden er taken verdeeld aan de hand van een schema dat de leerkrachten opstellen.
De ouders van de betrokken klassenvertegenwoordigers worden via de mail op de hoogte gehouden van de data en tijdstippen van de bijeenkomsten.
De medezeggenschapsraad (MR) van de Eloy behartigt de belangen van kinderen, ouders en personeel en vergadert elke zes weken over uiteenlopende onderwerpen die de school aangaan. Als de actualiteit daar om vraagt (zoals bijvoorbeeld in de periode dat het plan ontstond om onze school om te vormen tot een Daltonschool), worden er extra vergaderingen ingelast. Bij elke vergadering praat de locatiedirecteur, Jantien Versteeg, de MR bij over actuele zaken en het schoolbeleid. De vergadering wordt daarna vervolgd met een onderling overleg. De vergaderingen verlopen in een open en eerlijke sfeer en gaan bijvoorbeeld over huisvesting, overblijven, groepsverdeling en schoolbegroting.
Bevoegdheden van de MR
De MR heeft een instemmings- en een adviesbevoegdheid. De instemmingsbevoegdheid houdt in dat de directie bepaalde besluiten niet eerder mag nemen dan dat de MR hiermee heeft ingestemd. De transformatie naar het Daltononderwijs is daar een voorbeeld van. Voor andere onderwerpen geldt een minder vergaande, adviserende rol. De directie kan de MR over bepaalde onderwerpen om advies vragen of de MR adviseert ongevraagd, dus op eigen initiatief. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een advies over het onderhoud aan het schoolgebouw. De bevoegdheden van de MR zijn vastgelegd in een reglement dat op school aanwezig is en dat u, wanneer u dat wilt, kunt inzien.
Samenstelling
De MR van de Eloy bestaat uit drie teamleden en een aantal ouders.
Oudergeleding:
De MR is ook vertegenwoordigd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de stichting vertegenwoordigd. De GMR heeft overleg met het college van bestuur over zaken die alle scholen in de stichting betreffen.
De ouderraad (OR) bevordert de samenwerking tussen ouders en personeel van de school en zorgt voor extra leuke dingen in het leven van de schoolgaande kinderen.
De ouderraad denkt en werkt actief mee over en aan de organisatie en uitvoering van feesten en activiteiten op school, verzorgt de catering van evenementen en organiseert inloopkoffieochtenden. Ook zaken als het bezoek van de schoolfotograaf en het schoolreisje worden mede door de OR georganiseerd. Tevens int en beheert de OR de ouderbijdrage; budgetten voor de diverse activiteiten worden opgesteld en bewaakt. Met de ouderbijdrage zijn leuke aanvullingen op het onderwijs mogelijk! De ouderbijdrage heeft een vrijwillig karakter. Leerlingen worden uiteraard nooit uitgesloten van deelname aan activiteiten die binnen lestijd, het curriculum en de verantwoording van de school vallen.
Samenstelling
De OR bestaat uit een voorzitter, secretaris, penningmeester, leden en twee vertegenwoordigers vanuit het lerarenteam. De leden van de ouderraad worden voor een periode van drie jaar gekozen.
De voorzitter van de OR is Andrea Hoogsteden.
De secretaris is Richard Beumer en de taak van penningmeester ligt bij Dorien Plante.
U kunt de OR van onze school bereiken via ouderraad@eloyschool.nl
Wij vragen alle ouders vrijwillig een financiële bijdrage te leveren. Met dit geld organiseren we allerlei activiteiten, zoals de sinterklaas- en kerstviering. Het bedrag wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. U ontvangt aan het begin van het schooljaar informatie over het bedrag en de wijze van betaling.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Wij volgen de richtlijnen van de Algemene verordeing gegevensbescherming (AVG). Dit betekent onder andere dat wij niet zonder toestemming foto- en filmmateriaal plaatsen op sociale media of andere kanalen. De Veluwse Onderwijsgroep heeft hiervoor een borgdocument beschikbaar.
In dit hoofdstuk vindt u een globale omschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school.
Gedurende hun gehele loopbaan zijn leerkrachten bezig met scholing. Het doel daarvan is de eigen kennis en vaardigheden te vergroten en mede daardoor de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Al een aantal jaren zijn wij ons als team aan het scholen op het gebied van opbrengstgericht werken, Engels en daltononderwijs. Daarnaast scholen de leerkrachten zich ook op individueel niveau. Zo kunnen zij studies volgen die in lijn liggen met hun schooltaken en studies in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling. Docenten die bij ons gymles geven, hebben de gymopleiding gevolgd. Deze opleiding wordt verzorgd door de pabo’s, maar is een losse opleiding die verplicht is om gymlessen te mogen geven. Wanneer een docent geen gymopleiding heeft, zal een andere leerkracht de gymles van de groep verzorgen.
Om onze leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling, werken wij met het leerlingenadministratieprogramma ParnasSys. Het systeem biedt ons veel mogelijkheden om onze leerlingen nog beter te kunnen begeleiden. De leerkrachten zullen binnen ParnasSys stappen blijven zetten om het programma optimaal te benutten.
De Eloy mag zich sinds 2013 een officiële Daltonschool noemen. In april 2019 hebben we onze licentie weer met vijf jaar mogen verlengen. Alle leerkrachten zijn in het bezit van hun Daltoncertificaat en we hebben de doorgaande lijnen op het gebied van het daltononderwijs geborgd. Voor de komende jaren stellen we ons als team weer nieuwe doelen, opdat wij ons blijven ontwikkelen op dit terrein.
Aangezien wij de leerlingen op goede wijze Engels willen aanleren, is het van belang dat het niveau van het Engels van de leerkrachten daarbij past. Alle leerkrachten hebben dan ook een Anglia examen gemaakt. Daarnaast wordt het onderwijsaanbod opnieuw ingericht in samenwerking met alle PO-scholen van de Veluwse onderwijsgroep.
Het team bestaat uit Kanjer-gecertificeerde leerkrachten. De Kanjertraining wordt in elke klas op groepsniveau aangeboden. Het doel van de Kanjertraining op school is de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen zijn zelfgemaakt, horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk.
Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. Van elke toets is bekend hoe de leerlingen moeten scoren. Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de intern begeleider en met elkaar.
Om een onafhankelijk en objectief oordeel te hebben over het niveau van de kinderen, nemen we jaarlijks de eindtoets basisonderwijs van het Cito (centraal instituut voor toetsontwikkeling) af. Op onze school nemen in principe alle kinderen deel aan de Cito-eindtoets.
In de afgelopen jaren heeft onze school zich ontwikkeld in het doelgericht en persoonsgericht onderwijs. Zo werkt de school met top-down toetsen op het gebied van rekenen door de hele school heen met zicht op uitbreiding naar andere vakgebieden. Ook is de ontwikkeling van het werken met een portfolio gaande. Dit betekent dat groep 7 en 8 werken met eigen doelen met bijbehorende instructiemomenten.
Door verhuizing komt het voor dat kinderen tussentijds de school verlaten. Het overgrote deel verlaat de school na groep 8. De uitstroom zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de school. Daar zijn we voorzichtig mee, omdat we niet weten wat het niveau van de kinderen was toen ze bij ons op school kwamen. We kunnen nooit precies zeggen hoeveel kinderen bij ons geleerd hebben. De leerkracht van groep 8 geeft jaarlijks in overleg met de rest van het team een advies m.b.t. het vervolgonderwijs. Niet alleen de resultaten worden meegenomen in de beslissing, maar ook de motivatie en het beheersen van de leerfuncties spelen een belangrijke rol.
In het afgelopen schooljaar zijn onze leerlingen van groep 8 uitgestroomd naar de volgende vormen van onderwijs:
Schooljaar 2018-2019
Aantal kinderen in groep 8: 23
Elk jaar heeft de leerkracht van groep 8 overleg met alle brugklasmentoren over de kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan. We bespreken dan ook onze oud-leerlingen die onderwijs volgen op de betreffende school.
Ondanks alle maatregelen en het zorgvuldig doorlopen van de zorgstappen, kunnen we met elkaar tot de conclusie komen dat onze school voor een enkel kind niet in staat is de vereiste zorg te bieden. Het kind is dan aangewezen op het speciaal basisonderwijs (SBO). Voor ons samenwerkingsverband is dat SBO De Vorm. In de afgelopen vijf jaar bleef het aantal verwijzingen op onze school onder de 0,5 procent. Dat is flink onder het landelijk gemiddelde.
Als u wilt weten of onze school geschikt is voor uw kind, nodigen we u van harte uit om op de open dag te komen of een afspraak te maken met onze directeur. In een gesprek kunt u uw vragen stellen, vertelt de directeur over onze school en leidt u rond. Als u kiest voor onze school dan kunt u de aanmeldprocedure volgen:
U kunt uw zoon of uw dochter officieel vanaf drie jaar schriftelijk aanmelden bij ons op school. We streven ernaar u binnen zes weken na ontvangst van deze aanmelding te laten weten of onze school uw kind kan toelaten; in enkele gevallen duurt de berichtgeving maximaal vier weken langer.
Als er meer kinderen zijn aangemeld dan waarvoor wij als school plek hebben, dan treedt de toelatingsprocedure in werking. Wij geven voorrang aan kinderen die al een broertje of zusje op school hebben of een ouder of verzorger die voor de Veluwse Onderwijsgroep werkt.
(Wij zijn onze toelatingsprocedure verder aan het ontwikkelen en zodra deze definitief is vastgesteld, publiceren wij deze op onze schoolwebsite, evenals onze beschikbare capaciteit.)
Als uw kind jonger is dan drie jaar, kunt u uw kind nog niet aanmelden. Mocht u interesse hebben in onze school dan kunt u dat kenbaar maken met een vooraanmelding. Het aantal vooraanmeldingen geeft de school inzicht in hoeveel ouders geïnteresseerd zijn om hun kind ons onderwijs te laten volgen. U kunt wettelijk geen rechten ontlenen aan een vooraanmelding. Vanaf drie jaar kunt u uw kind officieel aanmelden.
In dit hoofdstuk vindt u meer informatie over onze lestijden, vakanties en verlof.
Klik links in het lichtblauwe vak voor het betreffende onderwerp.
Op de Eloy werken wij met een zogeheten 5-gelijke dagen rooster.
Elke schooldag gaan alle leerlingen van 08.30-14.00 uur naar school. Indien er een uitzondering op deze regel is, lezen ouders dit in de jaarkalender of nieuwsbrief.
Voor alle groepen is er een inlooptijd van 10 minuten. Dit betekent dat de kinderen ’s ochtends vanaf 8.20 uur binnen kunnen komen. Om 08.30 uur starten de lessen. Vanaf 08.15 uur mogen de kinderen op het schoolplein komen. Voor die tijd is er geen toezicht.
Vakantie | Datum |
Start schooljaar | 31 augustus 2020 |
Herfstvakantie | 19 oktober t/m 23 oktober 2020 |
Kerstvakantie | 21 december 2020 t/m 1 januari 2021 |
Voorjaarsvakantie | 22 februari t/m 26 februari 2021 |
Paasmaandag | 5 april 2021 |
Meivakantie incl. Koningsdag | 26 april t/m 7 mei 2021 |
Hemelvaart en extra vrije dag | 13 en 14 mei 2021 |
Pinkstermaandag | 24 mei 2021 |
Zomervakantie | 19 juli t/m 27 augustus 2021 |
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Vanwege het continurooster verdelen wij dit op gelijke wijze over alle schooljaren:
Vrije dagen en momenten schooljaar 2020-2021
De zomervakantie start op 17 juli 2020, alle leerlingen zijn om 12:00 uur vrij! De eerste schooldag is op maandag 31 augustus 2020, dan hopen wij alle leerlingen weer op school te ontvangen.
Komend schooljaar staan de volgende studiedagen gepland. Alle leerlingen zijn dan de hele dag vrij!
Ook zij er 2 momenten waarop álle leerlingen om 12:00 uur vrij zijn:
De kleuters (leerlingen van groep 1 en 2) zijn de volgende momenten vrij
Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 08.00 en 08.25 uur naar school te bellen, telefoon (055) 533 50 33. Mocht er geen bericht van afwezigheid komen, dan wordt telefonisch contact gezocht met u.
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
Als een leerling zonder toestemming afwezig is, dient de directeur dit te melden bij de leerplichtambtenaar.
Klingelbeek 28
7339 LD Ugchelen
telefoon:
(055) 5335033
e-mail:
directie@eloyschool.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep