De Eloy biedt voor- en naschoolse opvang en peuteropvang aan in samenwerking met Fris! kinderdagverblijven.
De Eloy biedt voor- en naschoolse opvang en peuteropvang aan in samenwerking met Fris! kinderdagverblijven. De medewerkers van Fris! werken vanuit de Daltonvisie en hanteren daarbij dezelfde principes als de school. Deze principes zijn verweven in alle activiteiten en dat zorgt voor een doorgaande lijn tussen school, peuteropvang en BSO. Voor de huisvesting van de opvang wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van een ruimte binnen de school.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van Fris!: www.friskinderdagverblijven.nl
Het team van de Eloy is een enthousiast team dat is samengesteld uit mensen van verschillende leeftijden en met verschil in ervaring. Door intensief samen te werken, kunnen we elkaar inspireren en aanvullen en is er ruimte voor ieders inbreng.
Onze school heeft een samenwerkingsverband met Lerarenopleiding Basisonderwijs (pabo) van Saxion in Deventer. Als opleidingsschool van ‘Stedendriehoek 2.0’ bieden we plaats aan studenten om ervaring op te doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Door deze vorm van samenwerking blijven wij als school op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen en onderzoeken die op allerlei niveaus in het land plaatsvinden. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding tot onderwijsassistent.
Wanneer een leerkracht wegens ziekte of verlof niet op school is, wordt door de schoolleiding vervanging geregeld. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. In geval van uiterste nood kan een groep naar huis worden gestuurd.
In een sterk veranderende maatschappij worden steeds wisselende eisen gesteld aan het onderwijzend personeel. Om de veranderingen op maatschappelijk, pedagogisch en onderwijskundig gebied bij te houden, worden de leerkrachten regelmatig geschoold. Deze scholing vindt plaats in teamverband en op individueel niveau.
Klik hier voor een overzicht van onze medewerkers.
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze kinderen nauwgezet. Op een aantal vaste momenten in het jaar worden alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Alle toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en aan de hand hiervan creëren we passend onderwijs voor de leerlingen. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat een kind zich prettig voelt op school. Daarom hebben we ook aandacht voor het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen. Van ieder kind wordt een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en verslagen van gesprekken met ouders. Vier à vijf keer per jaar vindt er een groeps– en leerlingbespreking met de intern begeleider plaats om te kijken hoe het met de groep en het individuele kind gaat. In teamvergaderingen bespreken wij de trendanalyses van het leerlingvolgsysteem en de nieuwe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Het contact met ouders is van groot belang en de driehoek ‘ouder, kind, leerkracht/intern begeleider’ zorgt ervoor dat we samen naar de mogelijkheden van het kind kunnen kijken!
Een nieuwe school is voor een kind altijd spannend. Of het nu gaat om de stap van de peuterschool naar de basisschool of van instroom in een hogere klas, het gaat altijd gepaard met veel veranderingen en indrukken. Wij helpen graag ervoor te zorgen dat uw kind snel zijn plaats heeft gevonden. Wanneer u uw kind aan wilt melden, vragen wij u altijd met uw kind langs te komen. We nemen de tijd om kennis te maken met elkaar en met de school.
Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elk schooljaar een volgend nieuw onderdeel van de leerstof aan bod komt. Doorgaans kunnen de kinderen zich in acht jaar de leerstof van de basisschool eigen maken. Soms lukt dit echter niet. Niet ieder kind ontwikkelt zich immers hetzelfde. Op verschillende manieren kan van de ontwikkeling volgens het leerstofjaarklassensysteem worden afgeweken:
In een enkel geval leiden bovenstaande maatregelen ertoe dat een kind anders dan na acht jaren basisschool in het voortgezet onderwijs kan instromen. In alle gevallen staat het belang van het kind voorop. Een overweging tot kleuterschoolverlenging, zittenblijven, of een klas overslaan wordt uitvoerig met de ouders, de leerkracht en onze intern begeleider besproken. Uiteindelijk beslist altijd de school.
Als alles verloopt zoals we verwachten, zal uw zoon/dochter na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten in het voortgezet onderwijs. In de loop van het schooljaar zal de leerkracht van groep 8 een advies geven. Dit advies is gebaseerd op het beeld dat wij hebben gekregen van uw kind in alle jaren bij ons op school, door observaties in de groepen, cijfers, de scores van het Cito leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s, IB’er en directeur.
Aan het eind van het schooljaar krijgen de leerlingen van groep 7 een voorlopig VO-advies.
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in april mee aan de Cito-eindtoets. De resultaten daarvan zijn in mei bekend. Als een leerling de Cito-eindtoets beter maakt dan verwacht, kan de basisschool het schooladvies heroverwegen in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.
Aan het begin van het schooljaar worden de ouders van groep 8 samen met de groepsleerkracht uitgenodigd voor een ‘PO-VO avond’ op een van de Apeldoornse scholen voor voortgezet onderwijs. Op deze avond ontvangt u informatie over de rest van het schooljaar en over de mogelijkheden van het voortgezet onderwijs in Apeldoorn.
Op onze school hebben we leerkrachten die bedrijfshulpverlener (BHV’er) zijn. Deze mensen zijn getraind in het verlenen van EHBO en houden bij welke ongelukjes er gebeuren op school. Ze verzorgen bovendien brand- en calamiteitenoefeningen, zodat kinderen weten wat ze moeten doen wanneer er een serieuze calamiteit ontstaat.
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
We hebben regelmatig contact met een jeugdarts en een logopediste over de gezondheid van de kinderen en een gezonde schoolomgeving. Kinderen die 5 jaar zijn worden uitgenodigd door de jeugdverpleegkundige bij het CJG. Deze bekijkt de algemene gezondheid, de psychosociale ontwikkeling en de groei van het kind. Naar aanleiding van het onderzoek kunnen er adviezen volgen voor de ouder/verzorger. In groep 7, als het kind 11 jaar is, onderzoekt de jeugdverpleegkundige de kinderen wederom bij het CJG. Voor ieder onderzoek krijgen de ouders vooraf een uitnodiging vanuit het CJG en informatie.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl
De Eloy heeft voor alle leerlingen een ongevallenverzekering en een doorlopende reisverzekering afgesloten.
Ongevallenverzekering
Op grond van de ongevallenverzekering zijn de leerlingen verzekerd. Deze verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering indien een ongeval tot overlijden of blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering van betrokkenen geen dekking biedt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade valt niet onder de dekking; als bijvoorbeeld tijdens de gymles een bril door een bal wordt beschadigd, wordt deze niet door school vergoed. De ongevallenverzekering is afgesloten onder de navolgende voorwaarden:
*Indien de daaruit voortvloeiende schade het rechtstreeks gevolg is van de werkzaamheden welke verzekerde uit hoofde van zijn/haar functie verricht.
Deze verzekering is van kracht gedurende de schooltijden evenals tijdens het gaan en komen van de scholen, en wel vanaf een uur voor de aanvang tot een uur na het verlaten van de school. Bovendien is deze verzekering van kracht gedurende excursies en schoolreizen, die onder leiding staan van de school. In principe vallen alle door de school geïnitieerde activiteiten onder de dekking van de verzekering.
Indien onverhoopt een leerling een ongeval mocht overkomen, moet dit zo spoedig mogelijk aan de administratie van de school worden medegedeeld. De leerling ontvangt dan een schadeaangifteformulier dat na invulling en ondertekening zo spoedig mogelijk moet worden ingeleverd bij de administratie.
Aansprakelijkheidsverzekering
Voor personeel, vrijwilligers en ouders die aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen heeft de school een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Verzekerd is de aansprakelijkheid voor door derden geleden schade in verband met handelen of nalaten in de verzekerde hoedanigheid, zulks met inachtneming van de in de polis van toepassing verklaarde voorwaarden en rubrieken. Opzet is uitgesloten van de dekking.
Eigendommen van de leerlingen
De school stelt zich niet aansprakelijk voor zoekraken, beschadiging of diefstal van eigendommen van de leerlingen, ook niet uit kluisjes.
Nota bene
Schade die door onrechtmatig handelen van een leerling wordt veroorzaakt, valt onder de eigen verantwoordelijkheid van die leerling (of die van de ouders als de leerling jonger dan 14 jaar is). In geval van schade zal dan aanspraak moeten worden gemaakt op de particuliere verzekering van de betreffende leerling/ouders.
Doorlopende reisverzekering
Deze doorlopende reisverzekering is van toepassing op personeel waaronder stagiaires, vrijwilligers, inleenkrachten en leerlingen en al degenen welke aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen.
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met kind, ouders en leerkracht. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een kind, dat het kind niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen.
In dit gedeelte vindt u informatie over onze externe contacten. Klik in het menu links voor meer informatie.
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond!
In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden.
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op de school van uw kind. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. De school kan u vertellen wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten.
Het CJG bij jou in de buurt
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Zij zullen uw kind ook in de basisschoolperiode een aantal keren uitnodigen.
In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u / uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.
Kernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust via de IB’er van school advies aan het kernteam. In dit kernteam zitten verschillende professionals, waaronder ook de jeugdverpleegkundige. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/ uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
* info@cjgapeldoorn.nl
) (055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)
www.cjgapeldoorn.nl www.facebook.com/CJGapeldoorn
Voor vragen over het onderwijs kunt u terecht bij de Inspectie van het Onderwijs via het publieksinformatienummer 1400 van de Rijksoverheid en het Loket Onderwijsinspectie: 088-669 60 60 (maandag tot vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 13.00 en 16.00 uur).
Informatie vindt u ook op www.onderwijsinspectie.nl
Stimenz is de organisatie voor schoolmaatschappelijk werk. Het team bestaat uit maatschappelijk werkers die scholen en ouders ondersteuning bieden bij de opvoedende en zorgende taak. De hulpverlening is zo kort mogelijk maar zo lang als nodig is. Het kan gaan om een korte, concrete opvoedings- of ontwikkelingsvraag; bijvoorbeeld als uw kind nog niet zindelijk is of steeds ruzie maakt met zijn/haar broertje/zusje. Maar ook als het gaat om complexe problemen, zoals een combinatie van gedragsproblemen bij uw kind(eren), schulden, problemen in de buurt, echtscheiding, etc. kunt u bij hen terecht. Zij kunnen u hierin ondersteunen en adviezen geven of, wanneer nodig, doorverwijzen naar de juiste instantie. U kunt zelf contact opnemen wanneer u een vraag of een probleem heeft. Daarnaast kunt u ook (met uw toestemming) verwezen worden door bijvoorbeeld de intern begeleider, de leerkracht, de huisarts of een andere hulpverlener.
Schoolmaatschappelijk werk Stimenz: Prins Willem Alexanderlaan 1419 7312 GA Apeldoorn, telefoon: (088) 7846464
e-mail: info@stimenz.nl
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst wil ervoor zorgen dat ook de kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder ruim hebben, kunnen meegaan met schoolreisjes, schoolkamp en buitenschoolse activiteiten (sport, dans, creatieve vorming, enzovoort).
Stichting Leergeld helpt gezinnen uit Apeldoorn en Voorst als het inkomen van de ouder(s) onder de 120% van het bijstandsniveau ligt en als het gaat om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 17 jaar. Ook als u inkomen hoger is en bijzondere kosten heeft (bv schulden) is het zeker de moeite waard contact op te nemen met ons.
De maximale vergoeding voor basisonderwijs is € 125,- per kind per schooljaar. Stichting Leergeld vergoed:
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Stichting Leergeld
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst
Postbus 10081
7301 GB APELDOORN
085 047 1747 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur
info@leergeldapeldoornvoorst.nl (voor gezinnen die nog niet ingeschreven staan)
https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/
Inloopspreekuur: dinsdag 14.00 – 15.00 uur, kelder CODA bibliotheek, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn.
Uw aanvragen kunt u indienen bij https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/.
Denkt u aan het tijdig inleveren van uw facturen? U kunt deze indienen tot uiterlijk 1 maand na factuurdatum met als bijlage uw recente inkomensgegevens.
Het Advies Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is per 1 januari 2015 opgegaan in een nieuwe organisatie: advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. De school kan in geval van zorgen over een kind of de thuissituatie bij dit meldpunt advies vragen. Bij zeer ernstige zorgen over een leerling kan overgegaan worden tot melding. Meer informatie: www.vooreenveiligthuis.nl
info@cjgapeldoorn.nl
www.cjgapeldoorn.nl
CJG West
Asselsestraat 280
7312 DD Apeldoorn
Telefoon: (055) 357 88 75
CJG Zuid (gevestigd in dok Zuid)
1e Wormenseweg 460
7333 GZ Apeldoorn
Telefoon: zie www.dokzuid.nl
Rijksstraatweg 65
7231 AG Warnsveld
Telefoon: (088) 443 30 00
Website: www.ggdnog.nl
ggd@ggdnog.nl
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Wij zien ouders en school als partners in opvoeding. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan voor of na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek. U kunt ons telefonisch bereiken via telefoonnummer (055) 533 50 33.
Via onze website blijft u op de hoogte van de laatste informatie over alles wat er op onze school gebeurt. Daarnaast informeren wij u op de volgende manieren:
Aan het begin van het nieuwe schooljaar krijgt u een jaarkalender. Hierin staat precies welke activiteiten u het komende schooljaar kunt verwachten. Op die manier kunt u al vroeg rekening houden met wat komen gaat.
Eens in de vier weken verschijnt de Eloyinfo. Hierin vindt u informatie over wijzigingen in het lesprogramma, oproepen voor hulp, projecten en activiteiten waar de kinderen mee bezig zijn. De Eloyinfo wordt digitaal verspreid. U kunt zich op de website van onze school aanmelden voor de Eloyinfo.
Ieder jaar worden er meerdere ouderavonden gehouden om ouders op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen op school. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u algemene informatie over de school, gevolgd door een informatief gedeelte in de groepen.
Wij werken met de communicatie-app Parro. Middels dit digitale systeem kunnen (korte) berichten van de leerkracht met de groep gedeeld worden. Ook kunt u, als ouder, makkelijk contact met de leerkracht leggen. Uiteraard blijft persoonlijk contact het middel om inhoudelijke zaken met elkaar te bespreken.
We bespreken het welbevinden en de vorderingen van uw kind in start- en tienminutengesprekken. Meestal zijn tien minuten genoeg, als er meer tijd nodig is, wordt er een vervolgafspraak gemaakt. Indien er bijzonderheden zijn, wordt u rond november door de leerkracht uitgenodigd voor het eerste tienminutengesprek. In dit gesprek staat het welbevinden van uw kind centraal. Het tweede tienminutengesprek zal plaatsvinden in februari/maart. Hierbij is het eerste rapport uitgangspunt. Voor de zomervakantie krijgen de kinderen hun tweede rapport.
Op onze website www.eloyschool.nl vindt u allerlei actuele informatie over de school. Ook zijn hier foto’s te vinden van activiteiten zoals excursies en vieringen.
Op de Eloyschool wordt ieder jaar een leerlingenraad gekozen. De leerlingen van de Eloy zijn in staat om kritisch mee te denken over de verbetering van de school en/of complimenten en tips te geven. Wij vinden het belangrijk dat er ook geluisterd wordt naar deze groep bij de Eloy betrokkenen.
De leerlingenraad bestaat uit twee leerlingen van iedere groep en twee leerkrachten die de bijeenkomsten leiden. De klassenvertegenwoordigers worden binnen de klas gekozen door de groep zelf. Wanneer alle vertegenwoordigers bekend zijn, wordt er een groepsfoto gemaakt.
We hebben ervoor gekozen om twee leerlingen van iedere groep te laten deelnemen, omdat er taken en opdrachten worden meegegeven na iedere bijeenkomst. Leerlingen kunnen deze dan samen uitwerken met hun medeklassenvertegenwoordiger.
Dit schooljaar zijn we gestart met een leerlingenraad bestaande uit groep 5 tot en met 8 en een leerlingenraad bestaande uit groep 1 tot en met 4. Ook in de onderbouw kunnen leerlingen meedenken over de school. We hebben ervoor gekozen om met deze leerlingen een aparte bijeenkomst te houden, omdat spanningsboog en input anders zijn dan die van groep 5 tot en met 8.
Een bijeenkomst van de bovenbouwgroep duurt ongeveer 30 minuten, van de onderbouwgroep ongeveer 15 minuten.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 1 t/m 4 twee keer bij elkaar komen. Er wordt vooral gesproken over de ideeën die vanuit de groepen zijn gekomen middels de leerlingenraadposter.
Dit jaar zal de leerlingenraad van groep 5 t/m 8 vier keer bij elkaar komen. De input vanuit de leerlingenraadposter wordt besproken en tevens worden er taken verdeeld aan de hand van een schema dat de leerkrachten opstellen.
De ouders van de betrokken klassenvertegenwoordigers worden via de mail op de hoogte gehouden van de data en tijdstippen van de bijeenkomsten.
De medezeggenschapsraad (MR) van de Eloy behartigt de belangen van kinderen, ouders en personeel en vergadert elke zes weken over uiteenlopende onderwerpen die de school aangaan. Als de actualiteit daar om vraagt (zoals bijvoorbeeld in de periode dat het plan ontstond om onze school om te vormen tot een Daltonschool), worden er extra vergaderingen ingelast. Bij elke vergadering praat de directeur de MR bij over actuele zaken en het schoolbeleid. De vergadering wordt daarna vervolgd met een onderling overleg. De vergaderingen verlopen in een open en eerlijke sfeer en gaan bijvoorbeeld over huisvesting, overblijven, groepsverdeling en schoolbegroting.
Bevoegdheden van de MR
De MR heeft een instemmings- en een adviesbevoegdheid. De instemmingsbevoegdheid houdt in dat de directie bepaalde besluiten niet eerder mag nemen dan dat de MR hiermee heeft ingestemd. De transformatie naar het Daltononderwijs is daar een voorbeeld van. Voor andere onderwerpen geldt een minder vergaande, adviserende rol. De directie kan de MR over bepaalde onderwerpen om advies vragen of de MR adviseert ongevraagd, dus op eigen initiatief. Daarbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een advies over het onderhoud aan het schoolgebouw. De bevoegdheden van de MR zijn vastgelegd in een reglement dat op school aanwezig is en dat u, wanneer u dat wilt, kunt inzien.
Samenstelling
De MR van de Eloy bestaat uit drie teamleden en drie ouders.
Oudergeleding:
De MR heeft ook goed contact met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de Stichting Veluwse Onderwijsgroep vertegenwoordigd. De GMR heeft overleg met het college van bestuur over zaken die alle scholen in de stichting betreffen.
De ouderraad (OR) bevordert de samenwerking tussen ouders en personeel van de school en zorgt voor extra leuke dingen in het leven van de schoolgaande kinderen.
De ouderraad denkt en werkt actief mee over en aan de organisatie en uitvoering van feesten en activiteiten op school, verzorgt de catering van evenementen en organiseert inloopkoffieochtenden. Ook zaken als het bezoek van de schoolfotograaf en het schoolreisje worden mede door de OR georganiseerd. Tevens beheert de OR de ouderbijdrage; budgetten voor de diverse activiteiten worden opgesteld en bewaakt. Met de ouderbijdrage zijn leuke aanvullingen op het onderwijs mogelijk! De ouderbijdrage heeft een vrijwillig karakter.
Samenstelling
De OR bestaat uit een voorzitter, secretaris, penningmeester, leden en drie vertegenwoordigers vanuit het lerarenteam. De leden van de ouderraad worden voor een periode van drie jaar gekozen.
De voorzitter en secretaris is Richard Beumer en de taak van penningmeester ligt bij Dorien Plante.
U kunt de OR van onze school bereiken via ouderraad@eloyschool.nl
De Eloy verzorgt regulier onderwijs. Naast dit reguliere onderwijs bieden wij extra activiteiten aan. Bijvoorbeeld schoolvieringen, schoolreisje en vervoer. Voor de financiering van ons brede aanbod van bijzondere en extra activiteiten vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage. Het ouderraad en de ouders uit de (deelraad van de) medezeggenschapraad stellen jaarlijks in overleg met het bevoegd gezag samen de ouderbijdrage vast en bepalen waaraan deze wordt besteed.
De gevraagde ouderbijdrage is vrijwillig. Kunt of wilt u de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen? Dan leidt dit nooit tot uitsluiting van deelname voor uw zoon of dochter. Al onze leerlingen kunnen meedoen aan alle activiteiten die wij aanbieden.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt geïnd via “Schoolkassa” dat een onderdeel is van Parnassys, ons schooleigen administratieprogramma. U ontvangt aan het begin van het schooljaar een betaalverzoek van ons die u eenvoudig via IDEAL kunt voldoen. Ook voor andere incidentele ouderbijdragen zal dit betaalsysteem worden gehanteerd.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Wij volgen de richtlijnen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dit betekent onder andere dat wij niet zonder toestemming foto- en filmmateriaal plaatsen op sociale media of andere kanalen. De Veluwse Onderwijsgroep heeft hiervoor een borgdocument beschikbaar.
In dit hoofdstuk vindt u een globale omschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school.
Gedurende hun gehele loopbaan zijn leerkrachten bezig met scholing. Het doel daarvan is de eigen kennis en vaardigheden te vergroten en mede daardoor de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Al een aantal jaren zijn wij ons als team aan het scholen op het gebied van opbrengstgericht werken, Engels en daltononderwijs.
Daarnaast scholen de leerkrachten zich ook op individueel niveau, denk aan de Kanjertraining. Zo kunnen zij studies volgen die in lijn liggen met hun schooltaken (bijvoorbeeld BHV) of expertise passend bij de schoolbehoeften (bijvoorbeeld begaafdheidscoördinator en Opleider In De School -OIDS) en studies in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling (bijvoorbeeld Dalton opleiding).
Leerkrachten die bij ons gymles geven, hebben de gymopleiding gevolgd. Deze opleiding wordt verzorgd door de pabo’s, maar is een losse opleiding die verplicht is om gymlessen te mogen geven. In schooljaar 2022-2023 worden de gymlessen (bijna) allemaal verzorgd door een vakdocent.
Om onze leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling, werken wij met het leerlingenadministratieprogramma ParnasSys. Het systeem biedt ons veel mogelijkheden om onze leerlingen nog beter te kunnen begeleiden. De leerkrachten zullen binnen ParnasSys stappen blijven zetten om het programma optimaal te benutten.
De Eloy mag zich sinds 2013 een officiële daltonschool noemen. In april 2019 hebben we onze licentie weer met vijf jaar mogen verlengen. Alle leerkrachten zijn in het bezit van hun Daltoncertificaat en we hebben de doorgaande lijnen op het gebied van het daltononderwijs geborgd. Voor de komende jaren stellen we ons als team weer nieuwe doelen, opdat wij ons blijven ontwikkelen op dit terrein.
Aangezien wij de leerlingen op goede wijze Engels willen aanleren, is het van belang dat het niveau van het Engels van de leerkrachten daarbij past. Alle leerkrachten hebben dan ook een Anglia examen gemaakt. Daarnaast wordt het onderwijsaanbod opnieuw ingericht in samenwerking met alle PO-scholen van de Veluwse Onderwijsgroep.
Het team bestaat uit Kanjer-gecertificeerde leerkrachten. De Kanjertraining wordt in elke klas op groepsniveau aangeboden. Het doel van de Kanjertraining op school is de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).
Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen zijn zelfgemaakt, horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk.
Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. Van elke toets is bekend hoe de leerlingen moeten scoren. Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de intern begeleider en met elkaar.
Om een onafhankelijk en objectief oordeel te hebben over het niveau van de kinderen, nemen we jaarlijks de eindtoets basisonderwijs van het Cito (centraal instituut voor toetsontwikkeling) af. Op onze school nemen in principe alle kinderen deel aan de Cito-eindtoets.
In de afgelopen jaren heeft onze school zich ontwikkeld in het doelgericht en persoonsgericht onderwijs. Zo werkt de school met top-down toetsen op het gebied van rekenen door de hele school heen met zicht op uitbreiding naar andere vakgebieden. Ook is de ontwikkeling van het werken met een portfolio gaande. Dit betekent dat groep 7 en 8 werken met eigen doelen met bijbehorende instructiemomenten.
Door verhuizing komt het voor dat kinderen tussentijds de school verlaten. Het overgrote deel verlaat de school na groep 8. De uitstroom zou iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de school. Daar zijn we voorzichtig mee, omdat we niet weten wat het niveau van de kinderen was toen ze bij ons op school kwamen. We kunnen nooit precies zeggen hoeveel kinderen bij ons geleerd hebben. De leerkracht van groep 8 geeft jaarlijks in overleg met de rest van het team een advies m.b.t. het vervolgonderwijs. Niet alleen de resultaten worden meegenomen in de beslissing, ook de motivatie en het beheersen van de leerfuncties spelen een belangrijke rol.
Op de website: scholenopdekaart.nl wordt heel overzichtelijk weergegeven naar welke vormen van onderwijs onze kinderen uitstromen.
Elk jaar heeft de leerkracht van groep 8 overleg met alle brugklasmentoren over de kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan. We bespreken dan ook onze oud-leerlingen die onderwijs volgen op de betreffende school.
Ondanks alle maatregelen en het zorgvuldig doorlopen van de zorgstappen, kunnen we met elkaar tot de conclusie komen dat onze school voor een enkel kind niet in staat is de vereiste zorg te bieden. Het kind is dan aangewezen op het speciaal basisonderwijs (SBO). Voor ons samenwerkingsverband is dat SBO De Vorm. In de afgelopen vijf jaar bleef het aantal verwijzingen op onze school onder de 0,5 procent. Dat is flink onder het landelijk gemiddelde.
Toelatingsbeleid Basisonderwijs Apeldoorn
Voor het eerst naar de basisschool
Als uw kind vier jaar is, mag het naar de basisschool. Een hele mijlpaal!
Sinds dit jaar is op de basisscholen van Leerplein055, PCBO Apeldoorn en de Veluwse Onderwijsgroep de manier van aanmelden en toewijzen van plaatsen aan toekomstige vierjarigen gelijk.
Voor alle kinderen die vanaf 1 mei 2019 geboren zijn, is dit gezamenlijke toelatingsbeleid van toepassing.
Bij deze nieuwe manier van aanmelden en plaatsen heeft elk kind onder gelijke omstandigheden een gelijke kans op een basisschool van voorkeur. Om ervoor te zorgen dat uw kind in zijn of haar buurt naar school kan, heeft elk kind op de zes dichtstbijzijnde scholen, gerekend vanaf het woonadres, voorrang.
Wanneer u op www.basisscholenapeldoorn.nl het woonadres én de geboortedatum van uw kind invult, ziet u of onze school voor uw kind een voorrangsschool is. U mag uw kind op elke school in Apeldoorn aanmelden.
Hoe meld ik mijn kind aan voor de basisschool?
Ouders met een kind geboren tussen 1 mei 2019 en 31 augustus 2019 zijn uitgenodigd hun zoon of dochter uiterlijk 20 september 2022 bij ons aan te melden.
In maart 2022 is aan deze ouders de brochure ‘Voor het eerst naar de basisschool in Apeldoorn’ met het aanmeldformulier gestuurd. Als onze school uw eerste voorkeur is, levert u het aanmeldformulier bij ons in.
Digitaal aanmelden kan ook. Dit gaat via het digitale aanmeldformulier op www.basisscholenapeldoorn.nl
Binnen 10 schooldagen ontvangt u per mail een bewijs van aanmelding. Controleer dit bewijs van aanmelding.
Wanneer u uw kind ná 20 september aanmeldt, bent u aangewezen op de plaatsen die na de stedelijke plaatsing nog beschikbaar zijn.
Wanneer uw kind tussen 1 september 2019 en 31 augustus 2020 is geboren, ontvangt u in november van dit jaar de uitnodiging om uw kind aan te melden; op dit moment is dat niet mogelijk.
Belangrijk: Altijd (opnieuw) aanmelden!
Ook als u in het verleden uw kind al heeft aangemeld, is het noodzakelijk dat u het aanmeldformulier bij de school van uw eerste voorkeur inlevert. Kinderen die al een oudere broer of zus op onze school hebben, hebben een plaat garantie als het aanmeldformulier op tijd ingeleverd wordt.
Als u over een schriftelijk bewijs beschikt waaruit blijkt dat wij u in het verleden een plaats hebben toegezegd, kunt u deze verzilveren. Lever in dat geval uiterlijk 18 mei 2022 het aanmeldformulier met het bewijs van de toezegging bij ons op school in. Dan ben u verzekerd van de plaats op onze school.
Een plaats op de basisschool
Het toewijzen van de plaatsen aan alle aangemelde kinderen die in dezelfde periode vier jaar worden, gebeurt op alle basisscholen van de drie besturen gelijktijdig en geautomatiseerd.
Bij de centrale plaatsing krijgt elk kind een plaats op de hoogst mogelijke school van voorkeur.
Wanneer er voldoende plaatsen op een school zijn, worden alle kinderen op de school van hun eerste keuze geplaatst. Wanneer een kind niet op de school van eerste voorkeur geplaatst kan worden, wordt het op basis van beschikbaarheid op de tweede, derde of volgende voorkeur geplaatst.
Pas als uw kind daarna ongeplaatst blijft, komt het in aanmerking voor een plaats op één van de niet-opgegeven voorrangsscholen. Deze staan op uw bewijs van aanmelding.
Toewijzen van de plaatsen
Het toewijzen van de plaatsen op de deelnemende scholen verloopt in de onderstaande volgorde.
Voor de school van uw 1ste voorkeur gaat dit als volgt:
1. Een oudere broer of zus gaat al naar de school op het moment dat het kind 4 jaar wordt; uw kind heeft hier
een plaatsgarantie.
2. Het kind heeft de school als voorrangsschool.
3. Het kind heeft geen voorrang op deze school, maar woont wel in de gemeente Apeldoorn.
Daarna worden de kinderen die niet op de 1ste voorkeur zijn gekomen, als volgt geplaatst:
4. Het kind heeft een voorrangsschool als 2de t/m 8ste voorkeur.
5. Het kind heeft een niet-voorrangsschool als 2de t/m 8ste voorkeur.
6. Het kind woont buiten de gemeente Apeldoorn
Definitieve inschrijving op de basisschool
Begin oktober 2022 ontvangt u een brief van de school waar uw kind is geplaatst. In deze brief staat de uiterste inschrijfdatum waarop u aan de school kenbaar moet maken of u van deze voor uw kind gereserveerde plaats gebruik gaat maken. Let op! Pas na uw bevestiging is de plaats voor uw kind definitief.
Geen aanmeldformulier?
Wanneer u geen aanmeldformulier heeft, kunt u dit vinden op www.basisscholenapeldoorn.nl
Ook kunt u dit formulier op onze school krijgen. Neem in dit geval altijd een adresbewijs mee, zodat wij de adres- en persoonsgegevens van uw kind kunnen controleren.
Meer informatie over onze school
Kijk voor meer informatie over onze school op onze website.
Wilt u nader kennismaken met onze school? Dan kunt u contact opnemen met Chantal de Grutter (directeur), zij maakt met u een afspraak voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding. Voor een afspraak kunt u bellen met nummer 055-3555033.
Twee keer per jaar wordt er een Open Dag georganiseerd, daar benut u ook van harte welkom.
Informatie over het toelatingsbeleid
Op www.basisscholenapeldoorn.nl is alle informatie over het toelatingsbeleid te vinden.
Bekijk de animatie over het toelatingsbeleid https://youtu.be/U_rMGjSQ0P0.
Met vragen over het toelatingsbeleid kunt u terecht bij de helpdesk:
E: helpdesk@basisscholenapeldoorn.nl
T: 055 – 206 2299
In dit hoofdstuk vindt u meer informatie over onze lestijden, vakanties en verlof.
Klik links in het lichtblauwe vak voor het betreffende onderwerp.
Op de Eloy werken wij met een zogeheten vijf gelijke dagen model.
Elke schooldag gaan alle leerlingen van 08.30-14.00 uur naar school. Indien er een uitzondering op deze regel is, lezen ouders dit in de jaarkalender of nieuwsbrief.
Voor alle groepen is er een inlooptijd van 10 minuten. Dit betekent dat de kinderen ’s ochtends vanaf 8.20 uur binnen kunnen komen. Om 08.30 uur starten de lessen. Vanaf 08.15 uur mogen de kinderen op het schoolplein komen. Voor die tijd is er geen toezicht.
Vakantie | Datum |
Start schooljaar | 22 augustus 2022 |
Herfstvakantie | 24 oktober t/m 28 oktober 2022 |
Kerstvakantie | 26 december 2022 t/m 6 januari 2023 |
Voorjaarsvakantie | 27 februari t/m 3 maart 2023 |
Paasmaandag | 10 april 2023 |
Meivakantie (incl. Koningsdag) | 24 april t/m 5 mei 2023 |
Hemelvaart (+ extra vrije dag) | 18 mei en 19 mei 2023 |
Pinkstermaandag | 29 mei 2023 |
Zomervakantie | 10 juli t/m 18 augustus 2023 |
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Vanwege het continurooster verdelen wij dit op gelijke wijze over alle schooljaren:
Vrije dagen schooljaar 2022-2023
De eerste schooldag is op maandag 22 augustus 2022, dan hopen wij alle leerlingen weer op school te ontvangen.
Komend schooljaar staan de volgende studiedagen gepland. Alle leerlingen zijn dan de hele dag vrij!
Ook zijn er drie dagen waarop álle leerlingen om 12:00 uur vrij zijn:
De kleuters (leerlingen van groep 1 en 2) zijn op de volgende dagen vrij:
Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 08.00 en 08.25 uur naar school te bellen, telefoon (055) 533 50 33. Mocht er geen bericht van afwezigheid komen, dan wordt telefonisch contact gezocht met u.
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
Als een leerling zonder toestemming afwezig is, dient de directeur dit te melden bij de leerplichtambtenaar.
Klingelbeek 28
7339 LD Ugchelen
telefoon:
(055) 5335033
e-mail:
directie@eloyschool.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep